Alla inlägg under april 2010

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var:

- åka på spontana utflykter med Sebbe

- besöka vissa platser i Göteborg, t ex Delsjön, Öckerö, Saltholmen mm

- gå på konserter

- gå på operan

- gå på bio

- äta middagar med vänner

- resa (alltså på semester)

- besöka mina vänner i utlandet

- gå på allsvensk fotboll/elitseriehockey

- gå till Pauli mina lediga söndagar

- spela kammarmusik

- göra en egen hemsida

- baka bröd


Såhär åtta månader senare tycker jag attt jag har hunnit med förvånansvärt mycket på min "testa-grejer-i-livet"-lista, jag har gjort det mesta. Dock inte gått på någon fotbollsmatch, men idag skedde det äntligen! 

Efter högmässan i Pauli åkte jag och nr 6 och 8 (Elias och Arvid) ur Eriksson-syskonskaran till Gamla Ullevi där IFK Göteborg mötte Brommapojkarna. Vädret var på topp, strålande sol och 14 grader. Då Elias och Arvid är Öis:are och jag Djurgårdare visste vi inte riktigt vilket lag vi skulle heja på. Jag hejade på båda, eftersom jag som vanligt inte kunde bestämma mig. 

Bröderna Eriksson är fenomenala på att kläcka ur sig skojiga kommentarer, ofta helt oväntat. Några som utlöste fnissattacker hos mig var:

- Antagligen kommer alla direkt från högmässan, som vi.....(Elias om alla människor som strömmade till Ullevi från gatorna runtomkring före matchen, kl. 14.40)

- Det är otroligt skickligt att missa därifrån...(Arvid om en spelare som var snudd på fri precis före mål)

- Det är sådant här som verkligen berör folk på djupet.....(Elias om att publiken blev i uppror när domaren inte dömde en fotbollsspelare som fällde en annan)

- Det där skulle t o m mamma ha gjort mål på.....(Arvid om ytterligare en målchans som inte tillvaratogs)

  

Elias och Arvid under matchen på Gamla Ullevi. Glada som alltid, fast det inte var ÖIS som var på planen.


I halvlek passade vi på att sola och solen var så varm! Efter denna vinter har jag nästan glömt bort hur solen känns när den värmer. Underbart!

Underbart trevlig var även matchen, framförallt tack vare det fina sällskapet! Nästa match jag ska försöka se är Elias egna pojklag, Lundens pojkar födda -01. Han fostrar framtidens fotbollsstjärnor, jag fostrar framtidens pianister/organister. Hurra vad vi är bra!!!


  

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45

Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar. 

De två sistnämnda bitarna kräver orgel samt piano-ackompanjemang, och då ingen Göteborgare var ledig frågade jag underbare Henrik Berg i Stockholm och han kunde och ville åka ner till Stockholm för att hjälpa mig med denna konsert? Det ville han så gärna, och det kändes så tryggt att ha min gamla parhäst vid min sida. 

  

Henrik testar Dübenorgeln i Hagakyrkan.


Efter konserten var jag äntligen ledig!!!! Vi gick in till city där vi åt lunch och jag gjorde några ärenden, bl a köpte jag Ebba Lindsö's biografi. Jag måste ju vara påläst inför mitt möte med henne om några veckor   


Väl hemma i min våning lagade vi middag och drack en flaska rödvin samtidigt som vi lyssnade på Påskoratoriet av Bach. Helt fantastisk musik, tillsammans med fantastiskt sällskap. En fantastisk dag på alla sätt och vis, jag är lyckligt lottad!   

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48

Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex spelade ibland, lärde jag känna dem mer och mer. Familjen består av

pappa Gunnar, kyrkoherde i Pauli

mamma Lena, kantor i Pauli

Maja, 32 år, bosatt i Falkenberg med sin egna familj

Samuel, 31 år, organist i Varberg och gift med Elisabeth

Gustav, 30 år, organist och sångare i Gbg baroque, numera bosatt i Oslo

Märta, 28 år, violast på bl a Gbgs-operan och en av mina bästa vänner

Otto, 25 år, arkitekt och gift med Lisa

Elias, 22 år, student och fotbollstränare

Henning, 20 år, värnpliktig

Arvid, 12 år, student och gossopran


Ja, de är alltså åtta barn, och en härligare familjesammanhållning får man nog leta efter. I familjen Eriksson umgås man med varandra, oavsett ålder, och de alla delar intresset för kyrka och musik såklart. Jag är grymt imponerad över hur Lena och Gunnar har lyckats uppfostra dessa barn till så självständiga individer som är fyllda av självkänsla och intresse för andra människor, samt så otroligt charmiga och trevliga   


Förra veckan hände något ofattbart, Gunnar ramlade ihop i skidspåret och dog genast, troligen av en hjärtattack. Jag bara stirrade på smset Jan skickade till mig med informationen. En stund senare samlade jag mig och ringde till Märta som gråtandes svarade att det var sant och hon var på väg till Otto och Lisa där alla syskonen skulle samlas. 

De dygn som har löpt sedan dess har varit overkliga, vi alla Paulianer har svårt att förstå att Gunnar är borta och att familjen har förlorat sin älskade familjefar. Det är och kommer att bli så oerhört tomt!!!


Imorgon är det annandag påsk och Gunnar skulle ha lett gudstjänsten i Pauli. Nu blir det inte så, istället kommer hans begravningsgudstjänst att hållas då. Jag ska vara med och sjunga, och när jag idag pratade med Märta berättade hon att "You raise me up" även ska framföras av några sångare samt med saxofonspel mm. Oj, oj, oj, det kommer att bli tårfyllt. 

När Hanna och Hans gifte sig för några år sedan sjöng Patrik den till dem, under vigselgudstjänsten, och då rann tårarna nerför mina kinder, för det var så himla fint och rörande. Imorgon kommer det antagligen att bli ännu värre.....


Det kommer att bli en otroligt fin gudstjänst, kanske den finaste jag någonsin har varit med om, och jag är glad att jag kan bidra med min sång och närvaro. Det ska bli skönt att få se hela familjen samlad, och det ska såklart bli fint att få ta farväl av Gunnar. Och det är alltid härligt att få uppleva gemenskapen i en sprängfylld Pauli-kyrka, även om det imorgon kommer att vara med tårfyllda ögon.   


Pauli idag, påskdagens högmässa.

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag:

- blev påkörd med bilen

- krockade med bilen

- min cykel blev stulen

- min nyckelknippa försvann/blev stulen


Allt detta innebar läkarbesök, köpa en ny bil, massor med pappersarbete, ordna nytt bostadslås etc etc. Undrar om jag någonsin tidigare har längtat så oerhört mycket efter semester???

Det har inte funnits en endaste sekund till att kunna ägna sig åt sådant som bloggande, fika-stunder eller sociala upptåg med vänner. Nu blir det ändring på det!!!!   


Det positiva är dock att allt har löst sig väldigt bra, jag äger en ny fin bil, vänner och kollegor har ställt upp och hjälpt mig otroligt mycket (snacka om att man är omgiven av fina människor), dagarna har flugit förbi och jag har verkligen fått en anledning att reflektera över mitt arbetstempo och förmågan att kunna planera in ledighet.


Äntligen är dock våren här!!! Snön är borta, det är ljust om dagarna och luften känns sådär jättefrisk. Lite trist är det att jag inte har någon cykel men jag ska försöka hinna komma iväg och köpa en ny redan idag eller i veckan. Här ska det cyklas! 


Roliga saker som har inträffat under mars månad:

- vi hade ett lyckat Svea-möte i Sthlm där vi alla diskuterade framtiden och arbetet, vilket känns jättespännande.

- mina pianoelever gjorde debut i rampljuset när jag hade premiär för Elevafton i Toltorpskyrkan. Pelle kom ner från Sthlm och spelade cello tillsammans med dem. Det hela blev väldigt lyckat och efter konserten väntade en middag för oss båda hemma hos Jan.

Pelle och Mina, 5 år, som är lika lång som cellon =)


- jag köpte äntligen en Iphone!!!!!! Mitt liv blev genast mycket enklare.

- jag hade en heldag i Sthlm med Hanna och barnen. Vi promenerade i vårsolen och bara skvallrade, shoppade och myste med barnen. Senare dök dessutom Karro upp och gjorde oss sällskap.


Snyggaste 2-barnsmamman på hela Östermalm!

Jag övningskör med Victor och Ingrid.


- Fia kom ner en helg och bara slöade med mig (mellan mina jobb). Det var min 30-årspresent till henne, jag bjöd henne på tågresa, boende och all mat. Dessutom ingick i presenten även en biljett till KENT, så de såg vi i Lisebergshallen.


Fia och jag på Liseberg för att se KENT!!!


- Svea debuterade som orkester i form av att vi spelade Messias i Ängby/Bromma. Jag var galet nervös men det gick strålande bra vi konstaterade efteråt att vi verkligen har världens bästa jobb!!!!


        

Delar av Svea barock på plats i Ängby kyrka, Bromma


Jag pultade med Maggan, som vickade för Pelle      


Supersnygga solister, som sjöng som Gudar!!!


Mina fina kollegor och vänner Christina och Andrea, glada efter genomförd konsert.


- Jag har börjat äta igen, efter 84 dagars fasta. Det var en upplevelse. Det första jag åt var lite nötter, Andrea tittade på och frågade med stora ögon hur det kändes? Det kändes annorlunda, men det var väldigt gott. 16 kg lättare och med en mage som äntligen är i skick har jag nu smått börjat äta igen, enbart grönsaker och proteiner, pyttesmå portioner och jag är proppmätt jämt. -10 kg till är målet och min underbare Micke som håller koll på mig och kroppen/kosten trodde att jag lätt skulle fixa det till 1 juni. 

Enbart soppa i 84 dygn gav -16 kg i resultat.

     

- Snart är det sommar och jag ser fram mot den oerhört mycket. Dels för att jag behöver ledigheten och ljuset, och dels för att jag då har klarat av mitt första år i Gbg med ny tillvaro, nytt jobb och ett liv utan ackis. Jag har kommit fram till mycket och kommer att ändra en del i mitt liv framöver, så att mitt Emmy-liv helt enkelt blir ännu roligare!!!              

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards