Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

Entreprenörskap

Av Emmy Algefors - 13 februari 2010 11:21

Jag börjar inse vidden av det här med entreprenörskap, och att det kanske är det jag ska ägna mig åt, gärna i kombination med kyrkomusiken.


Jag har alltid varit en fixare, jag älskar att ordna fester, konserter, att planera, tänka, boka och även ordna efterarbetet såsom att betala fakturor, redovisa kvitton och utvärdera.


I samband med startandet av Svea barock har det blivit väldigt mycket av den biten, inte minst i samband med förra veckans turné. Detta har lett till att jag har funderat mycket kring vad som gör vissa företagare mer framgångsrika än andra, osv. Jag får mycket inspiration från andra bloggare och entreprenörer. En av dem är Ebba Lindsö, f d VD för Svenskt näringsliv och TT. Gissa vem som i vår ska äta få träffa henne över en lunch?   


Igår fikade jag med Johanna som är naprapat och egen företagare. Vi bollade lite företagsidéer och som den idéspruta jag är fick jag en lysande idé som hon genast nappade på! Det hela kommer att genomföras i augusti och jag tror att Svea kommer att uppskatta evenemanget. Om det är något jag verkligen vill göra som ledare/chef är det att visa min uppskattning till mina medarbetare, och nu är den första händelsen redan bokad!


Jag har fått arbeta mycket med känslan av att känna mig som en musiker, och arbetar fortfarande mycket med den. Då och då kommer mina svackor då jag känner mig helt värdelös, och en liten sådan hade jag efter en av konserterna förra veckan. Jag berättade om känslan under bussresan efter konserten, men då sa Pelle något som gjorde mig väldigt glad:

"Ska man lyckas som frilansare måste man vara en bra musiker, absolut, men man måste även vara en bra entreprenör, och det är du Emmy, till skillnad från t ex mig...." (han är å andra sidan den bäste cellisten man kan hitta, så vi kompletterar varandra väldigt bra).

Jag tror han har helt rätt, ska man lyckas måste man kunna spela men även kunna marknadsföra sig, knyta kontakter och hålla överenskommelser mm. 


Jag tror att vi kan lyckas riktigt bra med Svea då vi sju medlemmar kompletterar varandra riktigt bra. Några är bättre på att spela, några är bra på att tänka idéer, några är bra på att festa, några är bra på att fixa noter och några är bra på att fixa konserter. Världens bästa barockband!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmy Algefors - 7 juni 2011 12:33

Jag bloggar inte på den här sidan längre, utan på min hemsida, www.emmyalgefors.se Jag tror inte att jag har loggat in här på över ett år, så döm om min förvåning när jag idag såg att jag har lite besök här....vad trevligt :)   Men följ mig gär...

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var: - åka på spontana ...

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45


Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar.  De två ...

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48


Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex s...

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag: - blev påkörd med bilen - krockade med bilen - min cyk...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards