Direktlänk till inlägg 4 april 2010

You raise me up

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48

Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex spelade ibland, lärde jag känna dem mer och mer. Familjen består av

pappa Gunnar, kyrkoherde i Pauli

mamma Lena, kantor i Pauli

Maja, 32 år, bosatt i Falkenberg med sin egna familj

Samuel, 31 år, organist i Varberg och gift med Elisabeth

Gustav, 30 år, organist och sångare i Gbg baroque, numera bosatt i Oslo

Märta, 28 år, violast på bl a Gbgs-operan och en av mina bästa vänner

Otto, 25 år, arkitekt och gift med Lisa

Elias, 22 år, student och fotbollstränare

Henning, 20 år, värnpliktig

Arvid, 12 år, student och gossopran


Ja, de är alltså åtta barn, och en härligare familjesammanhållning får man nog leta efter. I familjen Eriksson umgås man med varandra, oavsett ålder, och de alla delar intresset för kyrka och musik såklart. Jag är grymt imponerad över hur Lena och Gunnar har lyckats uppfostra dessa barn till så självständiga individer som är fyllda av självkänsla och intresse för andra människor, samt så otroligt charmiga och trevliga   


Förra veckan hände något ofattbart, Gunnar ramlade ihop i skidspåret och dog genast, troligen av en hjärtattack. Jag bara stirrade på smset Jan skickade till mig med informationen. En stund senare samlade jag mig och ringde till Märta som gråtandes svarade att det var sant och hon var på väg till Otto och Lisa där alla syskonen skulle samlas. 

De dygn som har löpt sedan dess har varit overkliga, vi alla Paulianer har svårt att förstå att Gunnar är borta och att familjen har förlorat sin älskade familjefar. Det är och kommer att bli så oerhört tomt!!!


Imorgon är det annandag påsk och Gunnar skulle ha lett gudstjänsten i Pauli. Nu blir det inte så, istället kommer hans begravningsgudstjänst att hållas då. Jag ska vara med och sjunga, och när jag idag pratade med Märta berättade hon att "You raise me up" även ska framföras av några sångare samt med saxofonspel mm. Oj, oj, oj, det kommer att bli tårfyllt. 

När Hanna och Hans gifte sig för några år sedan sjöng Patrik den till dem, under vigselgudstjänsten, och då rann tårarna nerför mina kinder, för det var så himla fint och rörande. Imorgon kommer det antagligen att bli ännu värre.....


Det kommer att bli en otroligt fin gudstjänst, kanske den finaste jag någonsin har varit med om, och jag är glad att jag kan bidra med min sång och närvaro. Det ska bli skönt att få se hela familjen samlad, och det ska såklart bli fint att få ta farväl av Gunnar. Och det är alltid härligt att få uppleva gemenskapen i en sprängfylld Pauli-kyrka, även om det imorgon kommer att vara med tårfyllda ögon.   


Pauli idag, påskdagens högmässa.

 
 
Ingen bild

Lars vdH

5 april 2010 15:55

Tack för igår. Hoppas att allt gick bra med begravning och familjen. /mvh Lars

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmy Algefors - 7 juni 2011 12:33

Jag bloggar inte på den här sidan längre, utan på min hemsida, www.emmyalgefors.se Jag tror inte att jag har loggat in här på över ett år, så döm om min förvåning när jag idag såg att jag har lite besök här....vad trevligt :)   Men följ mig gär...

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var: - åka på spontana ...

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45


Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar.  De två ...

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag: - blev påkörd med bilen - krockade med bilen - min cyk...

Av Emmy Algefors - 16 mars 2010 00:39

De senaste tre veckorna har varit rätt omtumlande och händelserika. Ett urval av vad som har hänt: - jag blev påkörd i bilen på en parkering - jag har spelat väldigt mycket orgel, både lunchkonserter och mitt examensprogram i Fässberg - jag h...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards