Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Emmy Algefors - 13 februari 2010 15:37

Åh vad jag känner idag att jag behövde denna lediga helg, särskilt här på hemmaplan i Arboga.

Jag sov jättegott i mitt gamla flickrum, vaknade av mig själv vid 08.30 (sovmorgon!!!!) och svarade genast på lite sms som hade trillat in under natten. Samt skickade iväg pepp-sms till de vänner som spelar konserter idag, toi toi till er!


Det första jag gjorde var att sätta mig i den stora soffan framför tv:n, slå på nyhetsmorgon (som bara innehöll skräpreportage, oj vad jag har lycktas vänja mig av vid tv-tittande dessa 2,5 år) samt öppna Macke och genast börja arbeta. Dock gillar jag sådant arbete, att maila med lite kör-föräldrar, skriva resejournal, skicka iväg några fakturor och researcha bloggar, hemsidor och facebook. Det kan väl inte kallas arbete? Arbete är för mig när man måste passa tider och göra exakt vad någon ber om. 


Jag kom ihåg att packa baddräkten igår, så jag tog fram den, letade fram lite andra prylar och begav mig sedan till det fina badhuset/äventyrsbadet i Arboga. Det var inte alls mycket folk och jag simmade i ganska snabbt tempo i 50 minuter. Därefter gick jag till övervåningens relax-avdelning, bubblade bubbelpool och avslutade min ego-stund med 25 minuters solning. Åh vad jag tycker om att simma, det är enformigt men man kan verkligen tänka och arbeta på idéer (synd bara att man inte kan skriva ner dem genast) och att avsluta med en varm och skön solning är verkligen lyx.


Jag har bestämt mig för att ägna mig mer åt egen-lyx i mitt liv, exakt vad ska jag snart blogga om. Nu ska jag mejka mig och sedan bege mig till Nicolaikyrkan för dagens rep med UK-gänget. Det ryktas om att vi ska festa efteråt   


Hoppas ni har en soft lördag!


Av Emmy Algefors - 13 februari 2010 11:21

Jag börjar inse vidden av det här med entreprenörskap, och att det kanske är det jag ska ägna mig åt, gärna i kombination med kyrkomusiken.


Jag har alltid varit en fixare, jag älskar att ordna fester, konserter, att planera, tänka, boka och även ordna efterarbetet såsom att betala fakturor, redovisa kvitton och utvärdera.


I samband med startandet av Svea barock har det blivit väldigt mycket av den biten, inte minst i samband med förra veckans turné. Detta har lett till att jag har funderat mycket kring vad som gör vissa företagare mer framgångsrika än andra, osv. Jag får mycket inspiration från andra bloggare och entreprenörer. En av dem är Ebba Lindsö, f d VD för Svenskt näringsliv och TT. Gissa vem som i vår ska äta få träffa henne över en lunch?   


Igår fikade jag med Johanna som är naprapat och egen företagare. Vi bollade lite företagsidéer och som den idéspruta jag är fick jag en lysande idé som hon genast nappade på! Det hela kommer att genomföras i augusti och jag tror att Svea kommer att uppskatta evenemanget. Om det är något jag verkligen vill göra som ledare/chef är det att visa min uppskattning till mina medarbetare, och nu är den första händelsen redan bokad!


Jag har fått arbeta mycket med känslan av att känna mig som en musiker, och arbetar fortfarande mycket med den. Då och då kommer mina svackor då jag känner mig helt värdelös, och en liten sådan hade jag efter en av konserterna förra veckan. Jag berättade om känslan under bussresan efter konserten, men då sa Pelle något som gjorde mig väldigt glad:

"Ska man lyckas som frilansare måste man vara en bra musiker, absolut, men man måste även vara en bra entreprenör, och det är du Emmy, till skillnad från t ex mig...." (han är å andra sidan den bäste cellisten man kan hitta, så vi kompletterar varandra väldigt bra).

Jag tror han har helt rätt, ska man lyckas måste man kunna spela men även kunna marknadsföra sig, knyta kontakter och hålla överenskommelser mm. 


Jag tror att vi kan lyckas riktigt bra med Svea då vi sju medlemmar kompletterar varandra riktigt bra. Några är bättre på att spela, några är bra på att tänka idéer, några är bra på att festa, några är bra på att fixa noter och några är bra på att fixa konserter. Världens bästa barockband!!!

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards