Alla inlägg den 28 oktober 2009

Av Emmy Algefors - 28 oktober 2009 18:01

Om bara några minuter ska jag cykla ner till stan för att gå på konsert/cd-release med Göteborg baroque. Egentligen orkar jag inte, jag har varit seg och slö hela dagen och det är ju inte direkt bättre efter kvällsmaten. Men tack och lov är det så bra musik att jag bara inte kan med att avstå. Jag har ävn bestämt mig för att cykla, jag tror att en cykeltur gör susen för mitt välstånd Glad Dessutom är Nora (min granne i Sthlm) med och spelar, har inte träffat henne sedan i våras och jag saknar henne väldigt mycket. Hon messade mig nyss att hon hade lagt undan en fribiljett åt mig, hurra! Det brukar vara öl-utgång efteråt, vi får se om jag orkar med det, har en ganska lång dag imorgon. Men nu ser jag fram emot att få sätta mig i bänken i vackra Christinae kyrka och bara lyssna på asbra musik från 1600-talet. 

Av Emmy Algefors - 28 oktober 2009 12:04

Nu ska jag strax åka iväg till kapellet på Fässbergs kyrkogård för att spela en begravning. Då jag har begravningstider på måndagar innebär det att jag har ganska få begravningar. På mina tidigare arbeten har det i snitt varit 3-4/per månad, här är jag glad om jag får 1/månad. Idag hade dock min kollega Elisabeth två stycken så jag erbjöd mig att ta en åt henne. Jag älskar att spela begravningar, det är en sådan speciell, ganska laddad, atmosfär i kyrkan. Vackra blommor, många tända ljus och de anhöriga har klätt upp sig. Jag försöker att alltid klä mig snyggt inför begravningar, även om jag inte kommer att synas. Dessutom gillar jag svart, det funkar alltid. Idag blev det dock inte kostym utan svarta byxor, svart tunika, make:en går i brunt och håret är utsläppt och plattat. Stövlar eller pumpsen idag? Det regnar faktiskt inte, så kanske pumps? Dessutom har jag med en lila/rosa sjal så jag blir lite färgglad framåt eftermiddagens möte och kvällens konsert.  

Förutom att man får klä sig snyggt till begravningar (och många andra tillfällen i mitt jobb) får man oftast spela bra musik tillsammans med duktiga solister från t ex radiosymfonikerna eller operan. Hallå, hur lyxigt är inte det? Jag minns särskilt en begravning i Oscar förra sommaren, då spelade jag Bach tillsammans med Semmy Stahlhammer som är konsertmästare i Radiosymfonikern. Ja, ni läste rätt. Dessutom fick jag spela med honom på betald arbetstid. Världens bästa jobb. Semmy föreslog att vi, om vi någon kommer att starta en duo (jo tjena), då kan heta Emmy & Semmy, eller vinn en (S)emmy eller något i den stilen. Övriga jag har arbetat med är bl a Katarina Böhm, Jeanette Köhn, Jeanette Bjurling, Maria Sanner, Fredrik Strid, Carl Unander-Scharin, Hannah Holgersson, Lars Arvidsson, Tobias Ringborg etc. Jag har verkligen världens bästa jobb!

Nu ska jag måla naglarna sedan är et dags att åka för att inte behöva stressa.  

Av Emmy Algefors - 28 oktober 2009 08:53

Jag försöker att styra mitt liv med rutiner i första hand, spontana infall i andra hand. Har jag inga rutiner får jag sällan någonting gjort. Men idag har alla rutiner spruckit och klockan är inte ens 9. 

När uret ringde vid 06.30 var jag nästan illamående av trötthet/dålig sömn. Eftersom min hjärna snabbt påminde mig om att jag inte har något på schemat förrän kl. 13 gick jag genast tillbaka till sömnen. Ett sms väckte mig kl 8. (tack Karin). Jag brukar börja med att duscha, klä på mig, sminka mig, packa väskan och allra sist äta frukost och läsa tidningen. Nu sitter jag i soffan(?) med morgonrock, känner mig inte vaken än, har ätit frukost i soffan (???) med sällskap av datorn. Jag försöker intala mig själv att det är bra att bryta mönster ibland och istället lyssna på magen, som just imorse sa: "sov lite till, tänd ljusen i vardagsrummet och ät första måltiden i soffan och unna dig lite egenlyx, det är ju ändå höstlov".

Nu ska jag dock sätta fart, in i duschen, ringa lite jobbsamtal och skriva massor av jobbmail. Jag har inget på schemat förrän kl 13 idag och min plan var att åka till Västra Frölunda och leta efter ny höstjacka. Eftersom att det regnar varje dag i Göteborg,och jag försöker att cykla så mycket som möjligt, fungerar det inte att ha kappor som jag alltid hade i Sthlm. Den enda jackan som är praktisk är min röda Helly Hansen-jacka, men det funkar inte att komma till en begravning eller konsert i en illröd regnjacka. Alltså måste jag hitta en svart jacka i lite snyggare parkasmodell. Jag hittade en jättefin från Peak igår, men 3500 kr gjorde att jag avstod och ska leta vidare. Dessvärre inser jag att jag har rätt mycket att fixa med jobbet så jag tror inte att jag hinner Rynkar på näsan Då får jag väl ta bilen idag då, eftersom jag har en begravning senare idag, och som sagt röd regnjacka....nej!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards