Direktlänk till inlägg 30 oktober 2009

oväntade möten

Av Emmy Algefors - 30 oktober 2009 19:46

Jag cyklade ner på stan i eftermiddags och det var en helt fantastisk höstkänsla i luften. Kall och krispig luft, en jättevacker himmel och det finns så många vackra färger både på gator och i träden från alla löv. Jag har den fina förmånen att få cykla igenom Slottsskogen varje gång jag ska ner till city, och det är en sådan magisk skog! Jag fullkomligt älskar Slottsskogen. Det är stort, lugnt, vackert och en helt fantastisk oas mitt i stan. Dessutom finns det levande djur såsom sälar, pingviner och älgar, dem cyklar jag dock inte förbi på min rutt. Nåväl, när jag satt på cykeln slogs jag av tanken att jag är glad över att denna höst må bra, de senaste höstarna har varit rätt jobbiga för mig av olika anledningar, och därmed har jag inte kunnat njuta av min tillvaro. Men denna höst känns det återigen som att livet ler mot mig Glad 

På stan gjorde jag några ärenden, samt shoppade en klänning och en kofta från ett märke som hette Melmelli. Eftersom jag har köpstopp (light) kändes det inte så bra, men när jag fick veta att det var en designer från Gbg övertalade jag mig själv att det är bra att stötta småföretagare i sin hembygd....eh.......tjejen som expedierade mig i butiken var supersnygg i håret så jag frågade henne om hon möjligen kunde dela med sig av sin frisör? Det gjorde hon så gärna, jag fick adress och namn. Jag gick genast till den salongen och bokade en tid för färg i december. I Sthlm har jag haft världens bästa frisör, Jenny på Salong Mir i Gamla stan (om du känner Hannah Holgersson, Anna Graca eller t ex Hanna Sandman och tycker de är snygga så har de också Jenny) och jag har fullt förtroende för henne. Dessutom har vi med åren blivit ganska goda vänner som pratar om det mesta när vi ses på salongen. Jag har dock insett att jag bör hitta en frisör här i Gbg, och det bästa sättet borde ju vara att se sig om efter snygga provexemplar, hihi. 

Därefter tog jag en timmes promenad innan mörkret kom, inte jättekul att knata i stan men luften var så skön! Vid 18.30 gick jag till operan där Märta mötte mig. Hon vickar i operan (viola) och var där idag för att öva, men vi hade i förväg bestämt att ta en kombinerad fika/övningspaus tillsammans. Märta fixade ett passerkort till mig och vips så är man inne i operans djupa vrår. Jag tycker att det är lika häftigt varje gång jag besöker operor, konserthus eller liknande byggnader, oavsett om det är som besökare eller medverkande. Att lilla jag, från lilla Arboga, får komma in bakom kulisserna är fortfarande så overkligt. Det är ju liksom de STORA musikerna som hänger där, och att jag får vara med och leka i deras gäng känns oftast helt ofattbart.

Märta och jag slog oss ner i personalcaféet, där sprang vi på Elisabeth som skulle jobba ikväll (hon tar hand om åhörarnas ytterkläder under föreställningen). Jag blev förvånad då jag var helt säker på att hon idag hade åkt till London, men det är imorgon hon åker. Hennes fina make Samuel ska spela orgelkonsert i St Paul's cathedral i London. Om jag är avis? nej då.......Tungan ute

I caféet mötte jag även Jacob Wistrand, en duktig tenor jag lärde känna i Sthlm när han gick på operahögskolan där. Nu finns han i Gbg sedan i somras, för att jobba på just operan som sångare. Det var ett roligt återseende och han hälsade mig välkommen till stan Skrattande 

Fikastunden med Märta var som alltid väldigt gemytlig. Jag blir alltid så glad av att träffa Märta för att hon jämt är så positiv. Jag tror inte hon vet vad pessimism, negativitet, inte se framåt osv är för något. En levande vitaminkick helt enkelt. Vi samtalade om det som gjorde att jag igår var rätt nere, och hon fick mig att känna att det är normalt att känna som jag gör/gjorde med tanke på omständigheterna, jag är helt normal och fullt frisk! Tack Märta! Vi lyckades vara disciplinerade och hålla nere stunden till en timme, därefter återgick hon till sitt övningsrum och jag cyklade hemåt.

Efter en gul fruktsallad (mango, ananas och apelsin) med lite vaniljkesella ska jag nu dricka en kopp kvällste och sätta mig vid pianot med Ravel's "Sonatine". Jag håller mig dock till andra satsen.....Flört  

 
 
Lena

Lena

30 oktober 2009 20:15

ja visst är hösten en härlig årstid? ..utom de dagar det bara regnar och blåser..

http://lenaskrypin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmy Algefors - 7 juni 2011 12:33

Jag bloggar inte på den här sidan längre, utan på min hemsida, www.emmyalgefors.se Jag tror inte att jag har loggat in här på över ett år, så döm om min förvåning när jag idag såg att jag har lite besök här....vad trevligt :)   Men följ mig gär...

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var: - åka på spontana ...

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45


Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar.  De två ...

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48


Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex s...

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag: - blev påkörd med bilen - krockade med bilen - min cyk...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards