Alla inlägg den 18 november 2009

Av Emmy Algefors - 18 november 2009 17:26

Jag umgås mest med musiker och de vet vad en yrkesmusiker som jag ägnar dagarna åt, men de människor som har vanliga arbeten undrar ofta hur en arbetsdag eller vecka ser ut för mig? Jag blir alltid glad över den frågan och försöker svara så enkelt och kortfattat som möjligt. Irriterad och sur blir jag dock över dem som tror att jag bara arbetar på söndagar mellan kl. 11-12 samt spelar någon begravning lite då och då. På samma sätt som att lärare "får" 10 veckors sommarlov.....jo tjena. (lärare arbetar typ 44 timmar/vecka och arbetar därmed in ett långt sommarlov).


Min arbetsvecka ser olika ut beroende på vad det är för tid på kyrkoåret, det är mer att göra i december än juli om man säger så.....men ungefär såhär ser en normalvecka ut för mig:

Måndag: fram till kl. 13 har jag inget på schemat, alltså kan jag välja mellan att

            - öva

            - vara ledig för att ta igen "övertid"

            - arbeta administrativt, antingen hemifrån eller från jobbet eller någon annanstans

Dock har jag begravningsjour, alltså att det är jag som spelar om det bokas en begravning, vilket det gör ungefär varannan vecka. Oftast ligger den kl. 11.30-12.15

Varannan vecka spelar jag på sopplunch i Krokslättskyrkan. Det är 25 st damer och herrar som träffas för att äta soppa, umgås och lyssna till något föredrag. Dessutom är det en andakt och önskepsalmer. Den som spelar är alltså jag, och jag är lika mycket psykolog och husmor som organist på dessa tillställningar, som varar i ungefär en timme.

Därefter handlar jag fika, redovisar kvittot genom att kopiera det, skriva i en blankett, posta med interposten till ekonomiavdelningen, sedan gör jag iordning fikat och kl. 15.30 kommer 10 stycken 10-åringar som fikar i 30 minuter. Då är jag förskolelärare. Kl. 16-16.45 övar jag med barnkören och kl. 17-17.45 upprepar sig aktiviteten fast med yngre barn. Då jag är sist från kyrkan släcker jag, diskar och tömmer maskinen, torkar borden och fryser ev. brödrester. Runt kl. 18.30 brukar jag låsa och larma kyrkan.


Tisdag:

8.15-10.00 Personalmöte med alla anställda

10.00-12.00 planering av gudstjänster med präster, förskollärare, organister mm. Mycket "kolla upp saker" då alla är på plats på exeditionen.

12-12.30 lunch

12.30-13.00 åka till Korskyrkan, förbereda fika 

13.00-15.00 Babyrytmik tillsammans med Frida som är musikpedagog. Vi är mest psykologer/värdinnor åt alla mammor och pappor som kommer med sina bebisar. Vi har en sångstund som tar ca 20 minuter med dem, därefter fikar vi och sedan plockar vi ihop allt, torkar borden och diskar, släcker och larmar.

15.00-17.00 Administration antingen på kontoret eller hemma. Ibland följer jag med Elisabeth till Eklanda där hon har två stora barnkörer, och hjälper henne med övningen.


Onsdag

Fram till kl. 14.30 har jag inget på schemat och kan inte heller bli bokad på något. Alltså väljer jag om jag vill öva, administrera eller vara ledig. 

Kl. 14.30-16.00 har jag pianolever i Toltorpskyrkan.


Torsdag

Fram till kl. 14.30 är det återigen valbart vad jag vill göra. Ibland spelar jag på sopplunchen kl. 12, ibland hoppar jag in och spelar en begravning om någon av mina kollegor har mycket att göra. 

14.30-15.15 spelar jag på ett äldreboende

16.00-16.30 gör jag iordning fika och ställer fram stolar mm åt ungdomskören

16.30-17.00 fika med ungdomskören

17.00-18.15 repetition med ungdomskören

18.30-19.00 kvällmässa i Toltorpskyrkan


Fredag

LEDIG


Lördag

Ibland är det dop kl. 12.00

Alltid dop kl. 13.00

Ibland vigsel kl. 14.30


Söndag

Jag brukar vara i kyrkan vid 9.00 för att kolla att orgeln är OK samt ställa iordning stolar till kören, ta fram alla noter, tända lampor och låsa upp alla dörrar (ja, vaktmästaren brukar dyka upp efter organisten). 

Kl. 9.30 startar kör-repet och pågår i en timme. 

10.30-11.00 bukar jag behöva kopiera noter åt någon som har "tappat" sina, fixa fram en kåpa åt någon som har "tappat" sin, prata med någon kyrkvärd om vad den ska säga i välkomstmeddelandet, gå igenom ev. ändringar med prästen, kanske öva med en solist samt kanske transponera något som upptäcktes under körrepet. 

Kl. 11-12.30 är det gudstjänst och oftast stannar jag på kyrkkaffet för att både få sockerpåfyllning och vara social. 

Ibland ligger det ett dop kl. 13-13.30. 

Ungefär varannan söndag är det konsert/musikgudstjänst kl. 18.00, om jag medverkar brukar det vara rep vid 15.00 Om det bara är koralspel brukar jag var på plats kl. 17.30. 


Den administrativa tiden ägnar jag åt att

- förbereda kör-repetitioner med repertoar, infobrev, ekonomi och planering av körernas gudstjänster tillsammans med präster och ev. andra organister/körer

- fylla i statistisk (vi måste räkna alla deltagare på alla våra aktiviteter, detta för att visa att verksamheten lönar sig)

- beställa noter eller sortera in noter i gigantiska notbibliotek

- prata med sorgehus, brudpar, dopfamiljer om deras önskemål som ibland kan vara totalt orealistiska

- kontakta ev. solister för att informera om mina tankar och bestämma reptider

- fylla i listor som rör OB, milersättningar, utlägg mm

- researcha alltifrån lägergårdar till barnkörläger, resekostnader till läger/internat, repertoar till nästa års julkonsert, cateringpriser för lunchkonserter där lunch ska serveras

- boka lokaler för de ändamål jag har, t ex ett rep med en solist i kyrkan. Vi har ofta ett stort tryck på alla våra lokaler från tre organister, sju präster, tre diakoner, fyra pedagoger och två ungdomsledare som alla har massor av aktiviteter, såsom akvarellgrupper, babymassage, dopträffar, leva-vidare-grupp, konfirmander, visning av kyrkan för dagisbarn, syförening, gubbfrukost och pianoelever.

- boka annonser för kommande gudstjänster i press, på webben samt i vår interntidning

- svara på mail från barnkörsföräldrar, frilansande musiker som vill konsertera med mig/i mina kyrkor, kollegor som undrar saker, frågor från församlingsbor om alltifrån möjligheten till att få sånglektioner till vad det var för stycke jag spelade under nattvarden förra söndagen

- ringa upp människor som har sökt mig, ungefär två stycken/dag

- svara på sms och rensa mobilen på sms, även om jag försöker göra sådant under griftetalen på begravningarna mm

- öva, både enskilt, till barnkörerna (måste kunna allt utantill och ibland behöver även jag nya sånger för att inte tröttna) och ibland med solister inför vigslar, begravningar och konserter. 

- därtill bör vi stämma orgelns rörverk ungefär en gång/vecka

- ibland behöver jag sitta och spela orgel bara för att påminna mig om varför jag valde organistyrket....


Idag såg min onsdag ut såhär:

Kl. 9.30 ringde min kollega Elisabeth och frågade om jag hade ordnat noter till brasset som medverkar första advent, samt att vi bestämde vem av oss som ska spela orgel och vem som ska leda barnkörerna under gudstjänsten.

Därefter letade jag noter tilldagens begravning samt åt en trumpetare till första advent. Jag kollade mailen, jag tog fram en ny pianoskola-bok och jag skrev ner lite tankar inför mitt utvecklingssamtal imorgon.

kl. 11 åkte jag till kyrkogården och spelade en begravning i kapellet. Därefter lunch, kolla mailen och jag kopierade lite noter åt dagens pianoelever.

Kl. 13.15 åkte jag till kulturskolan i Mölndal för ett möte med körledarna Lotta och Teresia. Vi ska tillsammans med våra körer leda en stor Luciakonsert i kyrkan och vi gick igenom programmet, bestämde tonarter, bestämde textuttal samt vem som spelar/dirigerar på vilken sång. 

kl. 14.15 åkte jag till Toltorpskyrkan och tog emot dagens första pianoelev. Två timmar senare gick dagens sista pianoelev. Då kopierade jag avtal på externa körers övningsvillkor i kyrkan, jag ringde kyrkoherden och frågade om jag kan köpa in en ny pianopall och en ny lampa till pianot? Svaret var att jag skulle kolla med vaktmästaren först om det inte fanns någon undangömd......ringde vaktmästaren men inget svar. Därefter ringde jag pedagogen Lena och berättade att jag hoppar in för Elisabeth på morgondagens babyrytmik i Eklanda, samt planerade kort den stunden med Lena. Till sist ringde jag herden igen för att bestämma en ny tid för mitt utvecklingssamtal då morgondagens krockar med Elisabeths babyrytmik. Strax före kl. 17 hade jag släckt och larmat och åkte hem. Hemma väntar notsortering samt lite mailande kring första advent och Lucia med berörda människor. 


Jag tycker om variationen i yrket, att man både får vara musiker, ledare, pedagog och administratör. Även ganska mycket psykolog och researchare. Det jag kan tycka är trist att det ofta blir så mycket arbete framför datorn inför alla gudstjänster, lektioner och sångstunder. Samt planering, planering och åter planering. Oftast önskar jag att jag fick spela mer än vad jag gör (jag spelar kanske 20% av min arbetstid), men det går i perioder.


Nu ska jag återgå till jobbet, en timme till tänkte jag arbeta, och ja, jag bokför alla arbetstimmar, så jag vet om jag kan vara "ledig" eller inte. Det brukar inte vara något problem att oroa sig över......




Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards