Alla inlägg den 1 november 2009

Av Emmy Algefors - 1 november 2009 21:16

Jag har ett nyupptäckt problem. Jag vet inte vad jag ska ägna mig åt för tankeverksamhet när jag är ledig, vilket jag är ganska mycket sedan två veckor tillbaka. Från att ha känt en konstant stress och övningsångest/press i nästan 10 år, har jag nu släppt den, och det känns mycket märkligt och ovant. Jag njuter av att vara icke-student längre, jag njuter av att vara färdigutbildad, professionell musiker, jag njuter av min nya tillvaro i Göteborg, men det är svårt att hantera den. Då det bara har gått två veckor ska jag inte göra någon stor sak av detta, men jag har funderat ganska mycket den senaste tiden hur jag nu vill ha mitt liv, och om jag kan hantera min vilja/mina viljor helt på egen hand? Och den stora, viktiga frågan; vem är jag och vad vill jag göra, med min tid, utöver min yrkesroll som organist? Vad tycker jag är roligt att göra på fritiden? Vad ska jag prioritera för hälsan? Vilka ska jag umgås med? Hur mycket? Ungefär såhär:

- Jag tycker om att träna, även om det går i perioder hur mycket/lite jag gör det. Nu vill jag hålla det konstant. Hur ofta och på morgon, dag eller kvällstid?

- Jag vill ha mitt hem i prydligt skick, både att det är städat men även att papper är iordning, posten öppnas inom 24 timmar mm. Det är rätt trista uppgifter och kommer att kräva en del tid.

- Jag vill prioritera mina vänner och nu när jag inte träffar dem automatiskt i skolan måste jag själv styra upp det på fritiden. Ovant.

- Jag har många vänner och kontakter i Stockholm som jag vill vårda relationen med. Hur ofta ska jag åka till Stockholm? Ska jag redan nu planera in besök för vintern (och därmed boka billiga 95-kronorsbiljetter) eller ska jag vara mer spontan trots avståndet?

- Jag vill sköta min mat och sovklocka ordentligt, det kommer att kräva en fruktansvärd disciplin när jag inte längre har 12-timmarsdagar som styr sådana behov.

- Den tid som blir "över", vad vill jag göra med den? Bara slöa bort den, eller kanske öva, eller resa, eller vara ute i naturen, eller aktivera mig på något sätt? Jag har ingen aning om vad Emmy tycker om, egentligen. Herregud, jag är 27 år, det är verkligen på tiden att jag börjar ta reda på vad jag tycker är roligt och inte roligt. 

Märta kom med goda råd och tips kring detta igår. Hon gav mig bl a rådet att:

-träna, och boka in sådana pass. Det är även bra tankeverksamhet, när man tränar kan man slappna av i huvudet.

-räkna points (med målet att gå ner i vikt), det kräver mycket tid och engagemang, och är rätt kul om man går in i det till fullo.

-inte boka upp mig för mycket med t ex resor till Sthlm. Bättre att gå på magkänsla och vara spontan. Eller bättre och bättre, för mig är det en bra träningssak iallafall, att inte planera allt i förväg.

Jag ska helt enkelt försöka hitta en balans mellan att "flyta med och lita på att det ordnar sig" kontra "var disciplinerad så att tiden bara inte försvinner utan att något blir gjort". Varför fanns det ingen kurs på ackis i det ämnet? Den kursen hade jag verkligen behövt gå.


Av Emmy Algefors - 1 november 2009 16:28

Idag har jag, precis om igår, varit helt ledig från jobbet. Igår var det ju dock en heldag i Pauli, men idag har det varit helt blankt på schemat. Till min stora glädje upptäckte jag dock i veckans predikotur att Tomas Sjödin, författare, föreläsare och pastor i Smyrnakyrkan i centrala Gbg, skulle predika just denna förmiddag. Därför satte jag mig på cykeln kl. 10.45 och rullade genom Slottsskogen (underbart!)  ner till Haga där Smyrnakyrkan ligger. Jag hade aldrig varit där, inte heller någon gång firat en gudstjänst i Pingstkyrkan. Dock blev jag varmt välkomnad och gudstjänsten var ganska lik Svenska kyrkans, fast många saker var mycket bättre. Predikan t ex. Ibland har man glädjen att få höra en bra predikan i Sv. kyrkan, men det är tyvärr inte helt ovanligt att man bara får höra en massa svammel eller självklarheter (t ex solen lyser, himlen är skön och vi alla är älskade av Gud). Kom med något som jag inte vet!!! 

Jag har hört Tomas föreläsa några gånger, jag har läst alla hans böcker många gånger och hans sommarprat lyssnar jag ofta på i Ipoden (lysssna själva på sr.se/sommar/arkiv, 28 juni 2006 snackade han senast, inledningen om en fallskärmshoppare som landar i hans trädgård på Hisingen är helt fenomenal), och jag blir alltid så varm i själen av att höra Tomas. Både för att han har en behaglig röst med en härlig norrländsk brytning, för att han är en väldigt duktig talare som kan fånga vilken lyssnare som helst, samt att han kommer med så många klokheter. 

Idag predikade han om livet och döden, det är ju allhelgonahelg, och han lyckades flera gånger knyta an till Paulus, Korinthierbrevet och Johannesevangeliet. Dessutom flikade han in anekdoter om Torbjörn Nilsson (fotbollsspelare emeritus), ungdomsläktaren till vänster i kyrkan, benskörhet och att "efter" betyder att "någon har gått före". Och mycket mer. Lyssna eller läs gärna själva, jag tror inte någon kan bli oberörd.

I kyrkan mötte jag Anna-lena Nordberg, en kollega och vän från Sthlm som också flyttade ner till Gbg i somras. Hon hade även med sig sin make Pelle och deras son Elias, 5 år. Vi tog en lång fika efteråt och vi alla var överens om att Svenska kyrkan har en del att jobba på. 

Nu ska jag återigen ta cykeln genom Slottsskogen för att hamna i Hagakyrkan, där sjunger min favvo-sopran Anna Jobrant sånger av Purcell och Bach om en stund. Återigen helt gratis. Hur bra kan man ha det i denna fantastiska stad?

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards