Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Frukostsällskap

Av Emmy Algefors - 4 november 2009 12:39

Oj vilken trevlig kväll det var igår. Anna mötte mig vid Citykyrkans café, där har de jättegoda smörgåsar till bra priser, det ligger mitt i stan och personalen är trevliga och söta, till skillnad från t ex Vetekatten. Dessutom stödjer man Citykyrkans verksamhet. Gå dit om du har möjlighet, Adolf Fredriks kyrkogata, en tvärgata från Drottninggatan. 

Igår slogs jag av tanken att jag nog har varit på nästan alla restauranger, pubar och caféer i hela Stockholms innerstad. Oj, det säger en del om vad för slags leverne jag har haft i Stockholm, eh......

Därefter Per's diplomkonsert som var makalöst bra. Jag satt med Andrea och Emma, och under sista extranumret fick Andrea en gråtattack som inte gick att stoppa, enbart för att det var så vackert. Per (blockflöjt), Pelle (cello) och Mayumi (cembalo) spelade Bach och det gjorde nästan fysiskt ont för att det var så vackert. Jag lyckades dock behärska mig, till skillnad från i lördags då jag tjöt till brassklangen under psalm 169a.

Efter konserten var det bubbel och snittar i festlokalen på entréplanet. Det var många vänner, lärare och bekanta och massor av gratisdricka så jag bara njöt av tisdagskvällen. Det var flera vänner som kommenterade att jag ser ut att må så bra och att det tydligen strålar om mig. Åh vad glad jag blev av att höra det, för det är så jag känner just nu, livet ler mot mig Cool

När vi blev utslängda kl. 22 av personalen var vi några stycken som ville gå vidare, Pelle föreslog då att vi kunde gå till operan och deras interna pub, den öppnar efter kvällens föreställning som brukar vara slut vid 22, så vi promenerade dit och Pelle, som vickar i operan, släppte in oss. Återigen fick jag komma in under operans hemliga gångar, men denna gång i Stockholm. Kommer jag någonsin förstå att jag har vänner som har operan som arbetsplats? Tror inte det......

Operapuben var jättemysig och jag träffade på ett bekant ansikte jag inte träffat på länge, Yngve Malcus som spelar kontrabas i operan. Vi har spelat ihop med barockorkestern Tre kronor och brukade samåka då vi båda bodde i Hägersten. Vi drack så mkt öl vi kunde (35 kr/0,5 liter) och när klockan var 00.00 ville personalen gå hem så vi pallrade oss ut i natten. Då det var en vanlig vardagskväll insåg vi att vi nog borde ta ansvar för nattsömnen....jag tog bussen hem till Catalina på söder och smög in i köket där hon hade bäddat åt mig, så gulligt!

Jag vaknade vid kl. 06 och kunde inte somna om så jag gick upp, tände ljus och tittade ut genom hennes stora fönster på de andra takåsarna över söder. Jag hade svårt att inse att detta händer, jag åker upp till Sthlm och träffar mina finaste vänner, får lyssna på sagolikt vacker musik, minglar med bubbel och musiker, dricker öl under operascenen, vaknar upp i Catalinas fina lägenhet på söder och gör frukost medan jag väntar på att hon och Anders ska vakna......hjälp, hur är det möjligt att jag får vara med om allt detta? När Catalina vaknade kom hon yrvaken in i köket och gav mig världens största, varmaste kram. Hur många får en sådan före kl. 7? Så småningom kom även Anders (Åkered), en violinist från ackis som just nu går på Ingesund men han var i Sthlm för ett gig och bodde också hos Catalina. Det visste jag inte så det var en trevlig överraskning Skrattande

Vi åt frukost tillsammans och det är ju bara så mysigt, mitt i veckan.......därefter tog Catalina och jag bussen till ackis där vi skiljdes åt. Jag hämtade mina saker från gårdagen och begav mig till loungens på SJ's central. Där inväntade jag mitt tåg i sällskap av morgontidningarna, färska smörgåsar (färdkost) och clementiner. 

Nu väntar dagens skörd av pianoelever, kontrast mot gårdagen men musik är ju alltid musik, och entusiasmen ska vi inte tala om hos de små liven! Tänk om jag får vara med om någon av deras diplomkonserter om 20 år, vem vet?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmy Algefors - 7 juni 2011 12:33

Jag bloggar inte på den här sidan längre, utan på min hemsida, www.emmyalgefors.se Jag tror inte att jag har loggat in här på över ett år, så döm om min förvåning när jag idag såg att jag har lite besök här....vad trevligt :)   Men följ mig gär...

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var: - åka på spontana ...

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45


Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar.  De två ...

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48


Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex s...

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag: - blev påkörd med bilen - krockade med bilen - min cyk...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards