Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Agent på nya uppdrag

Av Emmy Algefors - 6 november 2009 21:59

Jag tycker om ganska många saker, framförallt musik, mat (både att laga och äta), umgänge och motion. Men även att fixa. I mitt jobb är man mycket av en fixare, om man t ex ska ha en konsert med barnkören ska man:

- bestämma datum för konserten

- bestämma tema

- boka lokal

- boka musiker och ev. solister

- skriva brev om detta till alla barn och föräldrar

- laga skrivaren när man printar ut papprena

- beställa ny toner till kopiatorn när man upptäcker att den är slut då man trycker upp breven

- beställa noter

- betala noterna och bokföra fakturan på rätt konto

- planera in repetitioner

- beställa fika till konsertdagen (inkl. glutenfritt till de som är allergiker)

- boka annonser (lokalpress, hemsidan, kyrkans egna tidning samt affischer till anslagstavlor)

- göra ett event på fb

- beställa dukning av vaktmästarna

- göra agenda-manus och be att få dem tryckta och gärna transporterade till rätt lokal

- genomföra konserten

- städa undan

- betala gager samt bokföra på rätt konto

- sortera in noter eller lämna tillbaka lånade

- föra in statistik om hur många som var på konserten

- stim-rapportera den musik jag använde

- ev. utvärdera och spara utvärderingen på ett ställe där jag kan hitta den och lätt läsa inför nästa projekt


När folk frågar hur mycket jag spelar brukar jag svara att det rör sig om runt 10-20% av arbetstiden, resten av tiden sitter jag framför datorn. Ni förstår säkert varför. Dock är detta inget negativt, jag ÄLSKAR att fixa. Jag tycker om att ringa, maila, boka och förbereda, särskilt om man har gott om tid och det är ett roligt projekt man har framför sig. Alltså har jag verkligen hamnat på rätt arbetsplats då jag brinner för kyrkomusiken, människor och tycker om att fixa.


Idag har jag fixat en massa inför kommande gig. I februari kommer mina barockspelande vänner från Sthlm för att göra en konsert med mig i Fässberg. När de ändå ska resa hela vägen hit tyckte vi att det skulle vara kul att spela i fler kyrkor, så jag har frågat runt lite bland kollegor som kan vara intresserade. Vi har fått en del napp så idag handlade det om att ringa och få det bekräftat, diskutera gager, låna instrument, prata om tempereringar, ordna lägenheter som de kan sova i, kolla hyrbils-priser på nätet, maila/smsa alla i ensemblen om vilka tider de kan komma, kolla biljettpriser på SJ, föreslå reptider och replokaler i Stockholm samt tänka repertoar. Och jag fullkomligt stortrivs. 

Det är flera frilansande vänner som halvt på allvar, halvt på skämt har föreslagit att jag borde bli agent, dvs en sådan som ordnar gig, fixar boende, förhandlar om gager, bokar biljetter och allt annat praktiskt runt omkring en konsert eller turné åt en frilansande musiker. Jag har tänkt tanken att det skulle vara kul, men då jag redan har haft fullt upp med studier och jobb har det inte behövts. Men jag är grymt sugen på tanken, jag skulle dock behöva prata med en erfaren agent och få lite mer lärdom för att inte behöva gå på några minor. Så länge fortsätter jag att marknadsföra mina vänner och hjälpa dem att komma ut i frilanslivet genom mitt arbete som organist. Om jag dessutom får vara med och spela är det ju ännu roligare Glad

Min vän och kollega Björn Gäfvert, som spelar med de flesta orkestrarna i Sverige, tjatar alltid om att jag borde jobba på ett konsert- eller operahus just för att jag är ganska snabb och effektiv på att fixa allt som rör en konsert, samt att jag har en viss annorlunda förmåga att minnas konstiga detaljer kring siffror, datum och personer. Ni som känner mig vet vad jag menar, och det vore ju skoj om jag kunde få någon användning för denna lilla annorlunda egenskap. 

Hursomhelst ska det bli grymt roliga dagar i början av februari, då kommer sex sköna barockisar med tåget från hufvudstaden och vi ska under fyra dygn lira bra barockmusik, laga mat, äta den, dricka alkohol samt bara ha det allmänt mysigt! På arbetstid. Vem har sagt att musiker har en tuff arbetsmarknad?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmy Algefors - 7 juni 2011 12:33

Jag bloggar inte på den här sidan längre, utan på min hemsida, www.emmyalgefors.se Jag tror inte att jag har loggat in här på över ett år, så döm om min förvåning när jag idag såg att jag har lite besök här....vad trevligt :)   Men följ mig gär...

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var: - åka på spontana ...

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45


Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar.  De två ...

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48


Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex s...

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag: - blev påkörd med bilen - krockade med bilen - min cyk...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards