Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Nyfiken

Av Emmy Algefors - 23 november 2009 22:59

Jag kollade nyss statistiken på min blogg, och idag har jag haft 40 besökare. Hur många har Blondinbella? 300 000? Strunt samma, det är iallafall kul att några har hittat till min sida och kollar in vad jag har för tankar. Dock blir jag så nyfiken på vilka det är som kikar in? Är det mina närmaste vänner? Mina chefer för att se om jag bloggar på arbetstid? Släktingar som är nyfikna men inte ringer mig istället? Frilansare som undrar om jag planerar något projekt framöver? Eller konfirmander som undrar vem den där musiktanten är egentligen? Jag tycker iallafall om att skriva och det gör jag, oavsett noll eller 300 000 läsare. Men det skulle vara kul om alla under en dag lämnade ett avtryck i gästboken med ett "I was here"! Glad


Kvällen har jag ägnat åt att tänka på mina lärare. Främst Anders Eby. Det är mycket kör i mitt huvud just nu, jag bollar många idéer med styrelsen och Ulrike Heider inför mitt ledarskap för Guldhedskyrkans KK efter nyår, jag lyssnar på massor av körmusik och jag bläddrar i mina gamla konsertprogram för att se vad det är för något jag har sjungit genom alla åren. Det är ganska mycket inser jag. Men framförallt inser jag vilken förmån jag har haft som har fått vara student för

professor Anders Eby, kördirigering

 ''            Clas Pehrsson, instudering tidig musik/kammarmusik

 ''            Ann Wallström, instudering tidig musik/kammarmusik

 ''            Rolf Lindblom, solistisk piano

 ''            Ralph Gustafss, solistisk orgel

Därtill icke professorer, men absolut lika bra

Margaretha Elmerstad, sång

Arne Lundmark, sång

Martin Lindström, sol. piano

P-O Larsson, brukspiano

Lars Andersson, sol. orgel

Ulf Samuelsson, sol. orgel

Tomas Willstedt, improvisation

U-B Åkerberg, gehör

Roine Jansson, komposition

Birgitta Rosenquist-Brorson, typ allt som har med kyrkomusik att göra

Olof Boman, mental träning


Alla dessa har lärt mig så ofantligt mycket, både teknik såsom frasering, fingersättning, avslappning och kroppsrörelser, samt musikalitet, alltså uttryck, känslor, mod, återhållsamhet, stilar mm. Men framförallt har de lärt mig så mycket om hur det är att vara människa! Vad just min uppgift på jorden är, hur jag kan ta tillvara på den och hur jag ska verka mina år jag vandrar runt här på marken. Dels genom att de faktiskt har sagt "gör så här" men framförallt genom att de har delat med sig av sina livshistorier, dels i lektionsrummen, dels vid fikaborden, dels på promenader eller bussresor och dels vid middagar med rödvin och levande ljus. Och jag känner mig så priviligierad! Tänk att just jag har fått vara student för Clas Pehrsson och Anders Eby! Tänk att de har velat delat med sig av sin kunskap just till mig.

Jag kom att tänka på detta ikväll dels för att jag och Per pratade en del om detta i lördags, då han nu lämnar ackis om några veckor efter att ha varit student i många år, och dels för att jag läste i gårdagens DN om Anders Eby. Det slog mig att jag har tillbringat ganska många timmar med Anders, dels i B35 och alla rep med kammarkören, dels på resor, alltifrån till Island och Uppsala, dels alla konserter, både på tävling i Spanien och i Göteborgs domkyrka, dels alla kaffepauser i ljusgården och B-huset-korridoren. 

På examensavslutningen i juni, där alla avgående studenter avtackades på scenen i Stora salen tillsammans med alla avgående lärare, kändes det som att sluta med flaggan i topp då jag gick upp på scenen tillsammans med Henrik Berg som jag lärde känna på en orgelspelarkurs i Dalarna när vi båda var 16 år. I alla år har vi följts åt på ackis, han på piano och jag på kyrkomusik. Med var även nyss nämnde Per Gross, Johanna Ek som jag har suttit bredvid i kammarkören, hon har studerat sång i 10 år på ackis, och dels med lärarna Anders Eby, Clas Pehrsson och U-B Åkerberg som alla gick i pension. Efter bubbeldrickande i ljusgården gick jag med mamma och pappa till Fredsgatan 12 för examensmiddag. När jag väl hade satt mig till bords började jag gråta. Mamma undrade om jag inte var glad? Jo, galet glad, rörd och priviligierad! Tack underbara ackis och alla ni lärare och studenter för att ni tog in mig på skolan, och för att ni har förgyllt mitt liv i många år och kommer att så göra för många år framöver.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmy Algefors - 7 juni 2011 12:33

Jag bloggar inte på den här sidan längre, utan på min hemsida, www.emmyalgefors.se Jag tror inte att jag har loggat in här på över ett år, så döm om min förvåning när jag idag såg att jag har lite besök här....vad trevligt :)   Men följ mig gär...

Av Emmy Algefors - 11 april 2010 19:34

När jag flyttade till Göteborg i somras gjorde jag en egen lista på saker jag ville göra, som ett steg i min utveckling att ta reda på vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag tycker är roligt och inte. Några av punkterna var: - åka på spontana ...

Av Emmy Algefors - 10 april 2010 23:45


Idag var det dags för konsert, i Hagakyrkan i centrala Göteborg tillsammans med Guldhedskyrkans kammarkör. På programmet stod svensk körlyrik såsom S-E Bäck och S-E Johansson, men även Södermans "Andliga sånger" samt Vårnatt av Stenhammar.  De två ...

Av Emmy Algefors - 4 april 2010 22:48


Sommaren 2007 började jag hänga i Gbg tack vare min dåvarande kärlek. En helt underbar familj seglade då in i mitt liv, familjen Eriksson. Mitt ex umgicks med dem en del, och då familjen hade sitt fäste i Pauli kyrka i Göteborg, där jag och mitt ex s...

Av Emmy Algefors - 3 april 2010 11:18

Hela mars månad blev väldigt annorlunda, dels var det väldigt mycket arbete, både på jobbet och frilans. Därtill har jag varit stamkund hos polisen och försäkringsbolaget i och med att jag: - blev påkörd med bilen - krockade med bilen - min cyk...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Här kan man följa mitt liv på västkusten bland kyrkor, konserthus, löpspår, vänner och andra trevliga upptåg. Och såklart en helt vanlig, grå men ändå ganska trevlig vardag. Enjoy!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards